În luna mai a anului trecut guvernul liberal a emis Ordonanța de Urgență 63/2020 prin care a decis să aloce 200 de milioane de lei (circa 40 de milioane de euro) către presa din România, drept ajutor financiar în pandemie odată cu scăderea încasărilor din publicitate.

Între timp, fondurile generoase disponibile au fost crescute până la 50 de milioane de euro printr-o modificare adusă de PSD în Parlament la ordonanța de urgență.

Prin urmare, majoritatea instituțiilor media, adică televiziuni, radiouri și publicații online, s-au înscris pe platforma oferită de Guvern pentru a încasa bani publici, iar conform datelor oferite de Secretariatul General al Guvernului se arată că s-au facturat până acum în jur de 19 milioane de euro, dintre care aproximativ 1 milion de euro a ajuns către reprezentanții presei sportive din România.

În schimbul acestor bani, reprezentanții mass-media au participat la campania de informare, de prevenire și combatere a răspândirii COVID-19, iar în continuare vor încasa restul banilor publici, de aproximativ 31 milioane de euro, pentru informarea publicului în legătură cu vaccinarea sau orice alte mesaje de difuzare va lansa Guvernul.

Noi am realizat o analiză a sumelor încasate până acum de către reprezentanții presei sportive din România și pe care v-o prezentăm în continuare:

Site-uri de sport:

  • Site-urile Pro TV (sport.ro, yoda.ro, stirileprotv.ro) au primit cei mai mulți bani, 460.000 de EURO este valoarea serviciilor derulate în campania online. Conform SATI, în medie, afișările sport.ro sunt mai mari cu 30% față de stirileprotv.ro, iar yoda.ro are puține afișări comparativ cu celelalte două publicații, deci site-ul sportiv sport.ro ar fi putut încasa cei mai mulți bani publici, aproximativ 270.000 de EURO, însă afișarea bannerelor este controlată de deținători. În consecință, se poate afirma că sport.ro a încasat cu siguranță suma de bani de la stat între 100.000 și 200.000 de EURO, iar estimările noastre ar fi că publicația online de sport a Pro TV-ului ar fi luat circa 200.000 de EURO.
  • Ringier a atras alți 148.000 de euro pentru GSP, site care este operat pe o altă firmă, Ringier Sportal. Acesta date sunt oficiale și pot fi consultate aici, cât și pe paginademedia.ro.
  • Site-urile deținute de Radu Budeanu, prin cele două companii, Web Editing și Titluri quality, au adunat de la stat 430.000 de EURO, pentru bannerele puse pe Gândul, Cancan, ProSport, Descoperă și Go4It. Anume compania WEB EDITING DEVELOPMENT, care administrează ProSport și Cancan, a încasat 242.000 EURO, dintre care cel puțin jumătate ar fi putut să meargă către Prosport, adică suma de 130.000 EURO.
  • Fanatik.ro a sărit de 209.000 de EURO, cu 50.000 de EURO peste suma estimată inițial, conform contractului de la început.
  • EAD.RO INTERACTIVE pentru TELEKOM – telekomsport.ro a încasat suma de 38.200 EURO
  • Compania RCS&RDS S.A., care deține publicațiile profm.ro și digisport.ro a încasat suma de 95.300 EURO, dintre care cel puțin 80.000 EURO ar fi putut să meargă către digisport.ro.
Sumă încasată de la Guvern
sport.ro~200.000 EURO
fanatik.ro209.000 EURO
GSP.ro (Ringier)148.000 EURO
ProSport.ro~80.000 EURO
telekomsport.ro38.200 EURO
digisport.ro~80.000 EURO
TOTAL755.200 EURO

 

Așadar, suma de 800.000 de EURO, cu aproximație, a fost încasată de publicațiile online de sport din România din cele circa 5 milioane de euro care au fost alocate site-urile dinspre Guvern, adică 16% din întreaga sumă.

Prețurile pentru publicațiile online s-au acordat în funcție de afișări. Conform datelor prezentate de Pagina de Media, prețul pe mia de afișări putea ajunge în anumite condiții, de la 5 lei inițial, la 15 lei plus TVA (adică peste 3 euro). Astfel, noi am ajustat calculele la publicațiile online care fac parte din același trust media, pentru a extrage suma care a revenit anume site-urilor de sport, acolo unde informația nu era clar afișată.

Televiziuni:

  • După cum era de așteptat, ProTV a încasat cei mulți bani publici, adică suma de 1.920.000 de EURO. Totuși firma administrativă PRO TV S.R.L. este o companie media din România, care operează licențele mai multor televiziuni, care includ PRO TV, PRO 2, PRO TV Internațional, PRO X, PRO Cinema și PRO Gold. Astfel, putem estima că măcar suma de 100.000 de EURO ar fi ajuns și la postul PRO X.

  • În tabelul de la Secretariatul General al Guvernului este indicată toată suma dedicată companiei RCS&RDS SA, de 411.000 de EURO, însă aici intră posturile de radio Digi FM, Pro FM și Digisport, dar și site-urile aferente. Conform calculelor Paginii de Media, suma de 95.300 EURO a mers către publicațiile online profm.ro și digisport.ro, deci rămâne suma de 315.700 EURO care a fost direcționată către posturile de radio, iar restul de 76.670 EURO a ajuns la posturile TV Digisport, fiindcă Digi24 este administrată de o altă firmă, respectiv Campus Media SRL.
  • Clever Media Network (Profit TV, Looksport) – 29.000 EURO

Sumă încasată de la Guvern
PRO X~100.000 EURO
Digisport76.670 EURO
Looksport29.000 EURO
TOTAL205.670 EURO

În total, către televiziunile sportive ar fi ajuns de la Guvern în jurul sumei de 200.000 de EURO. Această sumă care s-a alocat televiziunilor de sport este calculată cu aproximație și este destul de mică în comparație cu televiziunile comerciale sau cele de știri, care au încasat peste 15 milioane de euro.

De altfel, această cifră poate fi corelată cu audiențele mici din anul 2020 pe fondul lipsei de evenimente sportive odată cu debutul pandemiei. Conform unei analize realizate de Forbes România, audiența pe segmentul comercial a tuturor canalelor de sport din România din anul trecut a scăzut cu 20% față de 2019, iar cele mai afectate de pandemie au fost cele deținute de grupul Digi. Totuși acestea făcând parte dintr-un trust puternic, au putut acoperi bugetul segmentului sportiv de la Digi.

Însumând cele expuse mai sus ne dăm seama de perfidia presei sportive din România, care atacă zilnic Clubul Sportiv al Armatei Steaua București și secția de fotbal a clubului pentru faptul că este finanțată din bani publici, aceasta fiind însăși beneficiara ajutorului de la stat.

În aceste condiții, dragi reprezentanți ai mass-mediei ipocrite, cum îndrăzniți să vorbiți de Steaua, când sponsorizarea voastră vine nu numai din Pipera, ci și de la Palatul Victoria?

Știm că nu mai aveți pic de demnitate, iar libertatea de exprimare vă este străină, însă măcar aveți decența de a vedea gunoiul de sub preș sau măcar acolo unde contează, fiindcă precum și voi, întreg sportul și fotbalul românesc are implicații cu finanțarea publică.

De altfel, într-un stat normal este un lucru absolut NORMAL, ca autoritățile să investească în sport. Însă vă spun ce nu este normal, ca presa să fie sponsorizată de stat, fiindcă în acest fel se compromite însăși deviza de libertate a jurnalismului, iar aceasta este fundamentală pentru existența acelui „câine de pază al democrației”, pe care voi ar trebui să-l reprezentați și pe care noi ni-l dorim.

Sunteți penibili!

4 thoughts on “1 milion de EURO de la stat pentru presa sportivă din România”
  1. Felicitari pentru articol!
    Foarte bine documentat, cine are ochi de vazut – sa vada, cine are urechi de ascultat – sa asculte!

  2. Toti se leaga numai de Steaua in legatura cu banii de la stat. Nu am auzit sa se comenteze de alte cluburi, cu numar mult mai mic de sectii si sportivi decat Steaua, care primesc de asemenea zeci de milioane de lei din bani publici – CS Dinamo, CS Rapid, CSM Bucuresti etc. In plus, se vorbeste doar de fotbal insa este evident ca sportul in ansamblu ar intra in colaps fara sustinerea publica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *